[Mat06] az Informatika 4 tárggyal kapcsolatban

Prohle Peter prohlep at math.bme.hu
2008. Sze. 22., H, 22:59:49 CEST


Kedves Evfolyam es Juli,

nagyon orulok annak a hozzaallasnak, hogy kritikusan es egyuttal 
becsuletes onkritikaval is elemzitek azt, hogy tanulmanyaitok honnet hova 
tartanak, mire volna szukseg, minek van realitasa.  Mindezt megfejelve 
azzal, hogy engem is bizalmatokba avatva informaltok.

Tenyfeltaro elemzesetek es a az abbol levont kovetkeztetesetek igen 
szomoru modon, "LAM MEGMONDTAM" szinten alatamasztjak a BSc szakotok 
kidolgozasat kisero velemenyemet.  Azert csak "kisero" es nem "resztvevo" 
velemenyrol volt szo, mert noha mar akkoriban is harom evtizedet meghalado 
informatikai tapasztalatom volt, raadasul matematikusi szemszogbol, hiszen 
en informatikabal totalisan AUTODIDAKTA vagyok, szoval ilyen viszonylag 
ritka, es a ti BSc szakotok eseten nagyon relevans tapasztalatom ellenere, 
eppen az altalatok is megfogalmazott velemenyem miatt nem terheltek meg 
engem a BSc szakotok reszletes kidolgozasaval, vagy erdemi beleszolasi 
lehetoseggel.

> ... ... ...  Az a vicc, hogy ezeket a dolgokat simán megtanulhattuk 
> volna, ha nem 8 féle programozási nyelv és 4 féle matematikai 
> programcsomag ízlelgetése történt volna, hanem 1 programnyelv 1 
> oktatóval, elejét?l a végéig.

Itt osszegeztetek azt a velemenyemet, amit igen tudatosan melloztek a BSc 
szakotok kidolgozasakor.

Ebben oly mertekben igazatok van, hogy nem csak a 3 eves BSc, hanem az 
eredeti 5 eves kepzes eseten sem realis ennel sokkal tobb.  Pontosabban ez 
5 ev eseten realis, es 3 ev eseten pedig csak extra erofeszitessel megy. 
Nem veletlen, hogy mindezzel nem 2009 februarjaban igyekezlek titeket 
szembesiteni, hanem mar most 2008 koraosszel.

90-es evek vegen vontak be engem a matematikusoknak passzolo informatika 
oktatasaba, es akkor mintegy 3 honapon keresztul mast sem csinaltam, hogy 
a szobajovo, de altalam csak hirbol ismert nyelvek mindegyiket reszletesen 
ki is probaltam, onmagam szamara minositettem.  Az egesznek a vegeredmenye 
az lett, hogy komoly programozasi nyelvbol es alkalmazoi interfeszbol csak 
egyetlen fer bele, es ezert (1) annak a nyelvnek a szobajovo feladatok 
igen szeles spektrumara alkalmasnak kell lennie, (2) a nyelv szerkezete 
nem lehet extrem ujdonsag, hanem nyelvtortenetileg egy klasszikus kozponti 
helyet kell elfoglalnia, hogy (3) ehhez az egyetlen valoban reszletesen 
megismert nyelvhez kepest szamos mas nyelv viszonylag konnyen birtokba 
veheto legyen a matematikusokra jellemzo AUTODIDAKTA modszerrel, (4) a 
nyelv keresett legyen a matematikusok szamara fontos munkakorokben.

Ezen elemzes egeszen vitathatatlanul egyertelmu eredmenye lett a C++, 
olyannyira, hogy ez volt az oka annak, hogy en vegulis ravettem magamat 
arra, hogy megtanuljak C++ nyelven, mellesleg az elso altalam oktatott 
evfolyammal parhuzamosan, pontosabban 4-5 napos eloretartassal, 
termeszetesen autodidakta modon.

Interfesz eseten az informatika popularizalodasa miatt a bulvar szinten a 
GUI-k kerultek eloterbe, a kozerdeklodes fokuszaba.  Viszont matematikus, 
fizikus, gazdasagi modell keszito, stb, nem jar jol, ha csak a felszint 
karcolgato grafikus interfeszt ismeri, es a belso lenyeget megfogo nyelvi 
interfeszekhez lila goze sincs.  Ebbol adodik az a masik dontes, hogy 
nincs mese, nyelvi interfesszel foglalkozni kell matematikus szakon.

BSc szakot ugy akkreditaltak, hogy C++ es nyelvi interfesz egy nagyprojekt 
eredmenyt mutasson fel, a 6. felevben heti 4 oraban, felevkozi jeggyel.

E helyzet az altalatok leirt elozmenyek es okok miatt eleve kudarcot iger, 
ha nem rakunk oda extra erofeszitest.

Default amugy az, hogy 2009 tavasz vegefele egy szaftos feljelentes, 
kivizsgalas es egy hatarozat, amely megallapitja, hogy nem tudok tanitani.

Azt senki se remelje, hogy egy balhe kereteben vegulis a BSc koncepciojat 
fogjak elitelni.  Ha ez megtortenhetne az en elitelesem helyett, akkor mar 
eleve a ti mostani velemenyeteknek megfeleloen lett volna akkreditalva.

Mindezzel idot vesztegetni ertelme nincs, ezek lefutott kerdesek.

Ahogy a ti beszelgeteseket is osszefoglalo levelbol sugarzik: inkabb 
mentsuk a menthetot.

Ti szemszogetekbol erdemes atgondolni:

--- mit er a BSc diplomad, ha elterjed, hogy az informatika koraban nincs 
mogotte a szakmadba vago, de informatikaliag nemtrivialis nagyprojekt;

--- van-e erod szakdolgozatra es attol teljesen elkulonitett informatikai 
projektre;

--- lesz-e eleg idod a tavaszi felevre szoritkozva jo szakdolgozatot irni, 
azaz az oszi projekt/kutatasi kurzust nem a tavaszi szakdolgozat 
szolgalataba allitani?

Elore jelzem, hogy a +2 eves MSc nem arrol szol, hogy boseges idokeretben 
befoltozhatod a hatalmas informatikai lyukat.  Tehat az MSc lezarasakor
varhato informatikai teljesitmenyed nem lesz gyokeresen tobb a most 
tavasszal varhatohoz kepest.  Ha pedig nem akarsz tovabbtanulni, akkor meg 
meg sokkal inkabb ra leszel szorulva arra, hogy sikeres informatikai 
projektet lobogtatva kellessed magadat a munkaeropiacon.



Az oraszamok es szamonkeresek koruli szentsegelesekkel kapcsolatban igen 
figyelemre melto teny, hogy az altalam ismert matematikusok kozul akik 
valoban tudnak programozni, nem csak trendi fejleszto eszkozokkel, azok 
tudasa altalaban nem az egyetemi oraszamokra tamaszkodik, hanem csak ugy 
egyszeruen estenkent es hetvegenkent, amolyan hobbybol, autodidakta modon.

Ti szemszogetekbol egy versenyrol van szo.  Egyenek szintjen az a kerdes, 
hogy ki kepes a matematikusi elemzo munkajat gepekkel megtamogatni, es 
ezzel egy kivanatosabb alkalmazotta valni.  Kollektiv szinten a kerdes, 
hogy a matematikus BSc-teknek tudtok egy olyan reputaciot teremteni, hogy 
az informatika koraban folyekonyan beszelitek az informatika egyik 
nagyteljesitmenyu nyelvet.



Osszessegeben abba az iranyba erdemes tovabblepnunk, hogy ki mekkora 
tobbletet kepes onmagabol kihozni ahhoz kepest, mint amennyi az elozmenyek 
alapjan kotelezo szinten is adodna csak ugy onmagatol, erofeszites nelkul.



Maskeppen fogalmazva: most nem az a kerdes, hogy a diplomatokba bekerul-e 
egy kivizsgalasi hatarozat, hogy tenyleg igazatok van, hanem az a kerdes, 
hogy az igazatok ellenere megis milyen felmutathato teljesitmenyt tudtok 
kipreselni magatokbol.

Ha majd munkat keresel, vagy azt remeled, hogy az intezet ajanlani fog, 
akkor nem az lesz a kerdes, hogy igazad van-e, hanem hogy mit lehet 
felmutatni.

Nem sokra mentek egy olyan igazolassal, hogy milyen rajtatok kivul allo 
hibak lancolata miatt mi mindent nem tudtok.  A diploma nem errol szol.



Tovabbiakban tehat szivesen varom, hogy ki kinel milyen temat valasztott, 
es ahhoz kapcsolodoan milyen informatikai dolgot lehetne csatlakoztatni.

Akinek amint van szakdolgozati temaja, hezitalas nelkul irjon nekem 
levelet a valasztott temarol, es vazolja a helyzetet realisztikusan: kb 
mit tud, mire lehet tamaszkodni, es a szakdolgozati temaval kapcsolatban 
milyen informatikai dolog elkeszitese tudna felvillanyozni.

Formalisan februarban kezdodik a targyam.  De akkor mar minden keson van. 
Informalisan elore kell gondolkodni, tervezgetni, utananezni, bizonyos 
dolgokat elore kiprobalni, autodidakta modon nekivagni.

Masik lehetoseg, hogy osszekacsintva megelegszunk egy mondvacsinalt 
semmiseggel, amely az ebbol adodo ertelmetlensege miatt teged nem 
villanyoz fel, nem ad hozza erteket a szakdolgozatodhoz, es megis eltelik 
vele valamennyi idod, ami csak szenvedes, mert latod a haszontalansagat.

Tied a valasztas!  EN NEM TUDOK HELYETTED AKARNI ES KUZDENI.

Szeretettel,
 	Peter.

PS: az osz folyaman varom tehat, hogy mindenki felvegye velem az email 
kapcsolatot, amint kialakult, hogy kinel es mibol ir szakdolgozatot.


More information about the Mat06 mailing list